Maten les escoles la creativitat?
En 2006, Sir Ken Robinson va sacsejar el món educatiu amb la seua xarrada TED “Do Schools Kill Creativity?”. Han passat divuit anys, i tot i alguns avanços puntuals, la realitat a les aules continua sent massa semblant. Encara es prioritza memoritzar continguts desconnectats de la vida real, per damunt de descobrir, explorar i equivocar-se.
La societat ha canviat, sí, però no sempre per a millor. Amb l’arribada de la intel·ligència artificial, com ara ChatGPT, cada volta confiem més en les màquines i menys en nosaltres. Si l’ordinador pot escriure per nosaltres… per què esforçar-nos? Per què aprendre idiomes, redactar textos o desenvolupar idees pròpies?
El problema no és la tecnologia, sinó l’ús que en fem. Si l’educació només empra eines digitals per a controlar o carregar de tasques sense sentit, no estem aprofitant el seu potencial. Al contrari, estem ofegant la creativitat de l’alumnat.
Com deia Robinson:
“If you're not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original.”
(“Si no estàs disposat a equivocar-te, mai faràs gens original.”)
És urgent dissenyar propostes educatives que valoren el procés per damunt del resultat, que deixen espai per a la imaginació i l’error. No podem continuar premiant només l’alumne que encerta a la primera, sinó també aquell que prova, falla, pensa i torna a intentar-ho.
L’educació no pot continuar sent una fàbrica de còpies i pegats. Ha de ser un espai de creació, crítica i passió. Com més creativitat donem als nostres alumnes, més possibilitats tindran de canviar el món.
Comentarios
Publicar un comentario